Rekrutacja na studia – poradnik
Otwarcie rekrutacji na studia odbywa się w Polsce co roku na przełomie maja i czerwca. Sam proces nie jest skomplikowany, ale bardzo emocjonujący, a czasem frustrujący. Można go jednak przejść szybko i prosto. Podpowiadamy jak.
Wszyscy młodzi ludzie chcą zrealizować swoje cele i dostać się na wymarzony kierunek. Z różnych powodów nie zawsze jest to możliwe. Dlatego warto mieć plan B i C.
Kandydaci na studia mają w Polsce do wyboru ponad 400 szkół wyższych – publicznych i niepublicznych. W zależności od tego, którą wybierzecie, inny będzie tryb rekrutacji na studia
Rekrutacja na studia – uczelnie publiczne
Krok 1 – Rejestracja elektroniczna
Nabór jest prowadzony w systemie elektronicznej rekrutacji. Należy założyć w nim indywidualne konto rejestracyjne. Pozwala ono wprowadzić wasze dane do systemu informatycznego uczelni, a następnie na bieżąco sprawdzać proces rekrutacji.
Krok 2 – Wypełnianie podstawowych danych
W rubrykach indywidualnego konta należy podać wymagane dane osobowe. Trzeba też wpisać wyniki z egzaminów maturalnych, rodzaj posiadanego dyplomu (świadectwo maturalne, dyplom licencjata itp.), datę jego wydania, nazwę szkoły itp. oraz załączyć pozostałe posiadane dokumenty (certyfikaty, dyplomy z olimpiad itd.).
Krok 3 – Określenie priorytetów
Wybrane przez was kierunki należy oznaczyć wg waszych priorytetów – od najbardziej was interesujących do rezerwowych. W zależności od uczelni możecie zostać przyjęci na wszystkie kierunki (jeśli macie wystarczająco dobre wyniki) lub tylko na jeden, który uznaliście za najważniejszy.
Krok 4 – Zdjęcie
W systemie elektronicznej rekrutacji należy również wgrać swoje zeskanowane zdjęcie, które musi spełniać wymagania stosowane przy wydawaniu dowodów osobistych, inne nie zostanie przyjęte.
Krok 5 – Opłata rekrutacyjna
Za każdy wybrany kierunek trzeba wnieść bezzwrotną opłatę rekrutacyjną (w zależności od kierunku 85-150 zł). Określoną kwotę należy wpłacić na podany numer konta. Gdy kwota pojawi się na indywidualnym koncie rekrutacyjnym, a to może zająć nawet kilkanaście dni, należy przypisać ją do wybranego kierunku lub kierunków.
Krok 6 – Uzupełnienie rubryk
Z czasem w systemie należy dołączyć brakujące wyniki maturalne lub oceny z dyplomu ukończenia studiów I stopnia.
Krok 7 – Lista zakwalifikowanych
W systemie informatycznym, w którym zarejestrowaliście się zostanie podana informacja, czy zostaliście przyjęci, czy też trafiliście na listę rezerwową.
Krok 8 – Złożenie dokumentów na uczelni
Po wstępnym zakwalifikowaniu na studia musicie dostarczyć na wybraną uczelnię oryginały waszych dokumentów:
- świadectwo dojrzałości lub świadectwo maturalne uzyskane za granicą, wraz z kopiami albo dyplom magistra, licencjata, inżyniera lub równorzędny, jeśli ubiegacie się o przyjęcie na studia wyższego stopnia;
- podanie o przyjęcie na studia wraz z oświadczeniami znajdującymi się na osobistym koncie rejestracyjnym;
- podanie o wydanie Elektronicznej Legitymacji Studenckiej;
dowód uiszczenia opłaty za ELS (około 20 złotych); - kopię dowodu osobistego lub innego dokumentu ze zdjęciem potwierdzającego tożsamość;
- aktualną fotografię zgodną z wymaganiami stosowanymi przy wydawaniu dowodów osobistych.
Jeśli nie dostarczycie tych dokumentów w podanym terminie, mimo wstępnego przyjęcia, zostaniecie skreśleni z listy i wasze miejsce zajmie ktoś z listy rezerwowej.
Krok 9 – Potwierdzenie przyjęcia na studia
Po upływie terminu składania przez kandydatów wymaganych dokumentów oraz sprawdzeniu ich zgodności na podany adres zamieszkania lub zameldowania zostaje wysłane oficjalne potwierdzenie o przyjęciu na studia.
Rekrutacja na studia – uczelnie niepubliczne
Uczelni niepublicznych jest w Polsce znacznie więcej niż państwowych. Są wśród nich szkoły wyższe o ogromnej renomie i świetnej reputacji. Studenci doceniają mniejsze grupy i łatwiejszy kontakt z wykładowcami.
Rekrutacja trwa na uczelniach niepublicznych znacznie dłużej, do momentu wypełnienia limitu miejsc, zwykle do końca września.
Krok 1 – Rejestracja elektroniczna
Pozwala wprowadzić wasze dane osobowe do systemu elektronicznego danej uczelni.
Krok 2 – Aplikacja online
Należy podać kierunek studiów, na jaki aplikujecie oraz dołączyć wszystkie wymagane dokumenty – skan świadectwa dojrzałości, dowodu osobistego, zdjęcia w formacie jpg, a na niektóre kierunki również skan zaświadczenia lekarskiego.
Krok 3 – Wydrukowanie aplikacji i umowy
Należy wydrukować aplikację oraz otrzymaną umowę, która zawiera wszystkie informacje o warunkach studiów i płatnościach. Sprawdź wysokość czesnego.
Krok 4 – Wpisowe
Uczelnie niepubliczne zwykle pobierają wpisowe. Jego wysokość jest zróżnicowana.
Krok 5 – Złożenie dokumentów
To bardzo ważny krok w procesie rekrutacji. Do Biura Karier należy zgłaszać się z oryginałem świadectwa dojrzałości, dowodem i zdjęciem, umową o studiowaniu oraz potwierdzeniem wpisowego.
Krok 6 – Decyzja o przyjęciu na studia
O przyjęciu na uczelnię decyduje przeważnie kolejność zgłoszeń.
Krok 7 – Podpisanie umowy
To ostatni krok. Witaj na studiach.
współfinansowane ze środków Unii Europejskiej
Akademia Finansów i Biznesu Vistula
Akademia im. Aleksandra Gieysztora w Pułtusku