Strona główna / Nauka i badania / Konferencje / Konferencja pt. „Turystyka kulinarna jako formuła promocji polskiej żywności i dziedzictwa kulturowego”

Konferencja pt. „Turystyka kulinarna jako formuła promocji polskiej żywności i dziedzictwa kulturowego”

Konferencja pt. „Turystyka kulinarna jako formuła promocji polskiej żywności i dziedzictwa kulturowego”

Start: 22.05

Koniec: 23.05

Szkoła Główna Turystyki i Hotelarstwa Vistula

Warszawa, ul. Stokłosy 3

Słowo od organizatorów:

Szkoła Główna Turystyki i Hotelarstwa Vistula wraz z partnerem wydarzenia ma przyjemność zaprosić już po raz kolejny na konferencję naukowo-branżową poświęconą turystyce kulinarnej.

Wydarzenie odbędzie się w dniach 22-23 maja 2025 r. i będzie przeprowadzone w formule stacjonarnej.

Cele konferencji:

Ideą tegorocznej konferencji jest prezentacja prac, wymiana poglądów oraz wspólna dyskusja nad kierunkami i perspektywami rozwoju turystyki kulinarnej.

Wśród celów szczegółowych konferencji są:

  • upowszechnianie i promocja kultury ludowej i tradycyjnej poprzez edukację regionalną w celu podnoszenia świadomości regionalnej oraz zachowania ciągłości tradycyjnej kultury;
  • popularyzacja unikalnych i żywych elementów kultur tradycyjnych poprzez tworzenie atrakcyjnych form upowszechniania przejawów kultur tradycyjnych oraz wiedzy na temat niematerialnego dziedzictwa kulinarnego;
  • wymiana doświadczeń oraz prezentacja wyników badań dotyczących polskiej żywności w kontekście jej miejsca w dziedzictwie kulturowym w oparciu o wydarzenia związane z turystyką kulinarną w myśl idei od pola do stołu;
  • prezentacja dobrych praktyk w wykorzystaniu turystyki kulinarnej do promocji polskiej żywności regionalnej i lokalnej oraz dziedzictwa kulturowego.

***

Wśród prelegentów i osób prowadzących warsztaty znajdą się czołowi eksperci i praktycy wdrażający dobre praktyki w działalności branżowej.

Konferencja jest wydarzeniem cyklicznym.

Poprzednie konferencje podejmowały następujące tematy:

  • 2024r – Turystyka kulinarna na rzecz dziedzictwa kulturowego.
  • 2023 r – Turystyka kulinarna na rzecz zrównoważonego rozwoju.
  • 2021 r. – Turystyka kulinarna – tradycja i innowacyjność.
  • 2020 r. – Edukacyjna rola turystyki kulinarnej w rozwoju regionalnym.
  • 2019 r. – Międzykulturowa turystyka kulinarna pokoleń.
  • 2018 r. – Kulinaria w kształtowaniu produktu turystycznego. Teoria i praktyka.
  • 2017 r. – Kulinaria – wizytówka regionów turystycznych.
  • 2016 r. – Miejsce żywności tradycyjnej w kulturze, turystyce i dietetyce.

Odbiorcy konferencji:

Wydarzenie jest skierowane do następujących grup odbiorców:

  • przedstawiciele sektora turystycznego i samorządy lokalne;
  • przedstawiciele regionalnych organizacji turystycznych, stowarzyszenia, biura podróży, organizatorzy i animatorzy wydarzeń turystycznych;
  • producenci i dystrybutorzy żywności tradycyjnej;
  • gestorzy bazy hotelarskiej, agroturystycznej i gastronomicznej;
  • osoby zainteresowane rozwojem lokalnym, tworzeniem i wykorzystywaniem lokalnych marek turystycznych i kształtowaniem kanonu kuchni polskiej;
  • przedstawiciele nauki, badacze, dydaktycy;
  • nauczyciele szkół średnich, studenci, uczniowie branżowych szkół średnich.

I. Dzień 22.05.2025 – Aula A4

9.00 – 10.00 – Rejestracja uczestników

10.00 – Rozpoczęcie konferencji

– dr inż. Piotr Dominik

– dr hab. Krzysztof Celuch, prof. SGTiHVistula – JM. rektor SGTiHVistula

– Podziękowanie pani prof. dr hab. Elżbiecie Biernackiej

– Wystąpienie ministra Piotra Borysa, podsekretarza stanu w MSiT

10.00 – 11.00 – Blok wprowadzający

– p. dyrektor Izabela Stelmańska dyrektor Departamentu Kultury,  Promocji i Turystyki, UM Mazowsza

– dr inż. Piotr Dominik nt.: 10 lat konferencji poświęconych turystyce kulinarnej. Od rekomendacji do strategii rozwoju turystyki kulinarnej w Polsce

Wykład wprowadzający:

dr hab. prof. UW Małgorzata Durydiwka, Uniwersytet Warszawski –

Regionalne czy globalne? Oblicza dziedzictwa kulinarnego w

kontekście turystyki

Wystąpienia towarzyszące:

  1. dr Magdalena Tomaszewska-Bolałek, Uniwersytet SWPS – Wpływ turystyki
    kulinarnej na promocję polskiego dziedzictwa kulinarnego
  2. dr hab. Karolina Buczkowska-Gołąbek, AWF Poznań – Pokolenia Alfy-Boomersi:
    dla kogo podróże inspirowane polskim smakiem i dziedzictwem?
  3. dr Olga Smoleńska, UMK Toruń – Przegląd (klasycznych i niekonwencjonalnych)
    produktów i obiektów turystyki kulinarnej w Polsce
  4. dr inż. Katarzyna Korzeń, Polski Klaster Enoturystyczny,
    EnoPortal.pl – Enoturystyka w Polsce – stan aktualny i perspektywy rozwoju.
  5. dr Mikołaj Niedek, NiKiDW, – Koła Gospodyń Wiejskich a dziedzictwo
    kulinarne regionów.

12.00 – 12.30 – Przerwa kawowa

12.30 – 14.00 – Debata panelowa + dyskusja

Udział zapowiedzieli przedstawiciele resortów związanych z turystyka

kulinarną

Prowadzenie: dr Piotr Dominik

14.00 -15.00 – Na lunch zaprasza Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie

15.00 – 18.00 –  Sesja referatowa I (10 minutowe wystąpienia)

Prowadzenie: dr hab. Prof. SGTiHVistula Teresa Skalska/ dr Piotr Kociszewski

  1. dr Dominik Borek, SGH w Warszawie, MSiT- Administracyjnoprawne podstawy
    podstrategii turystyki kulinarnej w Polsce
  2. Żaneta Zatorska-Zych, Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie – Promocja
    regionalnych produktów kulinarnych – analiza działań podejmowanych przez samorzą- dy
  3. dr Małgorzata Buttitta, Convivum Uczta – „Stare baby wiedzą, co w piekle warzą i
    jedzą”. (Nie) smak herrstorii.
  4. Grażyna Dereń, Dereniówka, Der.-Pol. – Turystyka kulinarna i produkty
    regionalne, tradycyjne jako dodatkowe źródło dochodu w rozwoju gospodarstw
    agroturystycznych w regionach i znakomita promocja regionu
  5. dr inż. Joanna Nowicka, Akademia Silesiusa w Wałbrzychu – Rola lokalnych
    ośrodków kultury w budowaniu dziedzictwa kulturowego na przykładzie Wałbrzycha
  6. Marta Tumidalska-Pach -Turystyka kulinarna w Aglomeracji
    Wałbrzyskiej – działania, rezultaty, wyzwania
  7. Jan Babczyszyn, Liliana Kubiak – Instytut Skrzynki – Instytut Dokumentacji, Rozwoju
    i Promocji Dziedzictwa Kulturowego i Kulinarnego Powiatu Poznańskiego-
    „Skrzynki Pełne Smaków” – czy na festynie rodzinnym można nauczyć się czegoś o dziedzictwie
    kulturowym i kulinarnym?
  8. Małgorzata Mikulska-Wernerowicz, Krzysztof Lewandowski, Muzeum Okręgo- we w
    Toruniu – Kultura toruńskiego piernika – niematerialne dziedzictwo Torunia
  9. Ryszard Kruk, Lokalna Organizacja Turystyczna w Toruniu – Toruński Pierniko- wy Szlak
    Kulinarny – promocja Torunia poprzez kulinaria
  10. dr Izabela Chudzyńska, Politechnika Bydgoska – Smaki opowiedziane: konkur- sy
    kulinarne jako żywe nośniki dziedzictwa kulturowego
  11. Krzysztof Otoliński, Ekspert ds. promocji turystycznej – Marcepan królewiecki – Słodka pamiątka z Olsztyna. Od pomysłu do sukcesu turystycznego i biznesowego.
  12. Urszula Arter, Urząd Marszałkowski Województwa Podlaskiego – Podlaskie Centrum Produktu
    Lokalnego – Podlaskie smakuje najlepiej – formuły wsparcia lokalnych producen- tów przez
    Podlaskie Centrum Produktu Lokalnego
  13. Tomasz Żółkiewicz, Magdalena Świderska , Lubuskie Centrum Produktu Regional- nego –
    Projekt BASCIL – Wsparcie turystyki kulinarnej i lokalnych producentów żywności
  14. Magdalena Świderska, Fundacja Natura Polska – Projekt Bascil, case study gospo- darstwo
    Malinówka
  15. Beata Izdebska, Fabryka Soli Ziołowej Vela Soll Sp.z.o.o – Edukacja młodego poko- lenia w
    podróży. Budzenia przypraw i ziół w tradycyjnej i nowoczesnej kuchni
  16. Magdalena Potulska, KPODR Minikowo – Specyfika tradycyjnych potraw dla regionu
    Kociewie wraz z identyfikacją regionalną
  17. Agnieszka Kuś, Patrzę i jem – Warszawa jako destynacja turystyki kulinarnej
  18. dr Piotr Tatara, Instytut Turystyki SGTiH Vistula, dr hab. Michał Roman, prof. SGGW,
    SGGW, Anna Przyłuska-Kwiatkowska, Stołeczne Biuro Turystyki – Kierunki rozwoju turystyki
    kulinarnej w Warszawie

***

[koniec I bloku wystąpień planowany na ok. 17.30]

****

19.00 – Inauguracja Wawrzynu Polskiej Turystyki Kulinarnej (sala Mała Czarna Kino Iluzjon) + kolacja integracyjna Stolica Cafe

(obowiązują zapisy, koszt 250zł)

Wystąpienie wprowadzające:

dr inż. Piotr Dominik – Wawrzyn Polskiej Turystyki Kulinarnej

Projekcja filmu „ Flisak” – reż. Ryszard Kruk

Dyskusja na temat filmu i wykorzystania kultury flisackiej w turystyce kulinarnej

***

II. Dzień 23.05.2025 – Aula A4

9:00 – 10:30 – Wydarzenia towarzyszące

Panel dyskusyjny i badanie potrzeb interesariuszy w zakresie przygotowywanej
Podstrategii Turystyki Kulinarnej. Zadanie publiczne realizowane jest w ramach
konkursu „Program wsparcia dla turystyki. Edycja 2025” Ministerstwa Sportu i
Turystyki. Panel i badanie realizowane przez Polskie Stowarzyszenie Turystyki
Kulinarnej oraz partnerów projektu.

10.30 – Rozpoczęcie II dnia konferencji

10.30 – 14.00 – Sesja referatowa II.

Prowadzenie: prof. dr hab. Ewa Czarniecka-Skubina/ dr Marlena Pielak

  1. prof. zw. Dr hab. Ewa Czarniecka-Skubina, SGGW, dr Marlena Pielak – Kuchnia jarska w polskiej tradycji i gastronomii
  2. Kuba Korczak, Kreatywna Incjatywa Kulinarna – Nowe, odpowiedzialne trendy w turystyce kulinarnej – bioróżnorodność, ekologia, biodynamika, gospodarka regeneratywna, permakultura
  3. dr Joanna Omieciuch, Uniwersytet w Siedlcach – Dwór w Mościbrodach a promocja polskiej żywności regionalnej i lokalnej oraz dziedzictwa kulturowego.
  4. dr inż. Katarzyna Kowalcze, Uniwersytet w Siedlcach – Uwarunkowania zdrowotne wybranych polskich kuchni regionalnych – smacznie, ale czy zdrowo?
  5. dr hab. prof. Anna Mazurek-Kusiak, Uniwersytet Przyrodniczy w Lublinie, Katedra Turystyki i Rekreacji – Upowszechnianie i promocja kuchni regionalnej w wybranych wioskach tematycznych Polski Wschodniej
  6. dr Agnieszka Boruta, SGGW w Warszawie i Stowarzyszenie Serowarów Farmerskich i
  7. Zagrodowych – Promocja serowarstwa farmerskiego i zagrodowego w wykonaniu Stowarzyszenia Serowarów Farmerskich i Zagrodowych.
  8. Tomasz Strubiński, Gospodarstwo Kaszubska Koza – Kaszubska koza o
    turystyce kulinarnej – okiem praktyka
  9. Dorota Minta, Uczelnia Korczaka –Inkluzja neuroróżnorodności w promocji
    turystyki kulinarnej
  10. Michał Anioł Bonarowski, Redaktor Bistro, Radio357 –Wydarzenia kulinarne w Polsce
    okiem dziennikarza. Jak prezentować wydarzenia kulinarne w mediach, żeby
    wszyscy chcieli w nich uczestniczyć?
  11. Joanna Barchetto-Sojka, Kulinarne Biuro Podróży – Warming jako styl życia.
  12. dr hab. Igor Łylo – University of Kansas – Kuchnia w zamku w Łańcucie
    (1861-1944). Stań badań i perspektywy dla rozwoju turystyki kulinarnej.
    (online)
  13. Ewelina Nycz, Politechnika Rzeszowska im. Ignacego Łukasiewicza – Media
    społecznościowe jako narzędzie promocji dziedzictwa kulinarnego – analiza
    obecności obiektów Szlaku Kulinarnego Podkarpackie Smaki (online)
  14. Elżbieta Tomczyk-Miczka, Fundacja Eurointegracja – Garść refleksji wyjadacza turystyki
    kulinarnej (online)

13.00 -14.00Na lunch zaprasza Dwór Mościbrody

14.00 – 17.00 – Warsztaty wg programu

  1. Aleksandra Chabiera

– Temat: Jak instytucje kultury mogą wykorzystywać w swojej działalności dziedzictwo kulinarne i tworzyć produkt turystyki kulinarnej (placówki kultury)

  • Grażyna Dereń

– Temat: Od agroturystyki do turystyki kulinarnej – doświadczenia z praktyki własnej sala (rolnicy, producenci, LGD, ODR)

****

17.00 – Podsumowanie konferencji i zakończenie wydarzenia

****

Partner Wydarzenia:

Logo Mścibrody Dwór
Logo Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie

Formy uczestnictwa

  • Uczestnictwo pełne w dwóch dniach konferencji z możliwością wygłoszenia referatu po zatwierdzeniu tematu.
  • Uczestnictwo w dwóch dniach konferencji bez wygłoszenia referatu.
  • Autorstwo rozdziału w przygotowywanej, punktowanej, cyklicznej monografii pod red dr. inż. Piotra Dominika.

Udział w konferencji jest bezpłatny.

Płatne jest uczestnictwo w wydarzeniach towarzyszących:

  • kolacja w dniu 22.05.25 – 250 zł,
  • warsztaty tematyczne.

W celu zgłoszenia uczestnictwa należy wypełnić i przesłać do końca kwietnia Formularz zgłoszeniowy znajdujący się pod linkiem:

Patronat honorowy

Patronat merytoryczny

Patronat medialny

Uczelnia realizuje projekty
współfinansowane ze środków Unii Europejskiej
Akademia Finansów i Biznesu Vistula

Akademia Finansów i Biznesu Vistula

Zarządzanie i inżynieria produkcji Logistyka Pedagogika Prawo w biznesie Kryminologia Administracja Analityka biznesu i bezpieczeństwa Analityka biznesu i bezpieczeństwa online Psychologia w biznesie Psychologia w biznesie online Studia azjatyckie: Japonia, Korea, Wietnam Logistyka Logistyka online Ekonomia Filologia angielska online Filologia angielska Zarządzanie Informatyka online Informatyka Architektura Zarządzanie w filii zagranicznej Akademii Finansów i Biznesu Vistula w Bristolu Zarządzanie Polsko-brytyjski program studiów z podwójnym dyplomem AFiB Vistula i London South Bank University Full-Stack Data Science Grafika Zarządzanie Ekonomia online Executive MBA Dekarbonizacja i Zrównoważony Biznes MBA – Dyplomacja Metodyka nauczania języków obcych Tłumaczenia specjalistyczne, język angielski Tester oprogramowania Administrowanie funduszami europejskimi Ekonomia Menedżer transportu drogowego Master Europei Komunikacja techniczna Metodyka nauczania języka polskiego jako obcego i jako drugiego Finanse i rachunkowość z akredytacją ACCA Zarządzanie – Seminarium Doktorskie Dziennikarstwo i komunikacja społeczna Audyt i kontrola wewnętrzna w administracji i gospodarce Finanse i rachunkowość z akredytacją ACCA online Finanse i rachunkowość z akredytacją ACCA Finanse i rachunkowość z akredytacją ACCA online Finanse i rachunkowość z akredytacją ACCA Grafika Stosunki międzynarodowe Informatyka Zarządzanie online Zarządzanie online Stosunki międzynarodowe Zarządzanie Polsko-brytyjski program studiów z podwójnym dyplomem AFiB Vistula i London South Bank University Filologia angielska +49
Szkoła Główna Turystyki i Hotelarstwa Vistula

Szkoła Główna Turystyki i Hotelarstwa Vistula

Ta strona internetowa wykorzystuje ciasteczka (cookies), by polepszyć Twój komfort korzystania z naszej strony. Aby nadal móc korzystać z tej strony, musisz wyrazić zgodę na nasze wykorzystanie tych plików. Sprawdź szczegóły.