Konferencja pt. „Turystyka kulinarna jako formuła promocji polskiej żywności i dziedzictwa kulturowego”

Start: 22.05
Koniec: 23.05
Szkoła Główna Turystyki i Hotelarstwa Vistula
Warszawa, ul. Stokłosy 3
Słowo od organizatorów:
Szkoła Główna Turystyki i Hotelarstwa Vistula wraz z partnerem wydarzenia ma przyjemność zaprosić już po raz kolejny na konferencję naukowo-branżową poświęconą turystyce kulinarnej.
Wydarzenie odbędzie się w dniach 22-23 maja 2025 r. i będzie przeprowadzone w formule stacjonarnej.
Cele konferencji:
Ideą tegorocznej konferencji jest prezentacja prac, wymiana poglądów oraz wspólna dyskusja nad kierunkami i perspektywami rozwoju turystyki kulinarnej.
Wśród celów szczegółowych konferencji są:
- upowszechnianie i promocja kultury ludowej i tradycyjnej poprzez edukację regionalną w celu podnoszenia świadomości regionalnej oraz zachowania ciągłości tradycyjnej kultury;
- popularyzacja unikalnych i żywych elementów kultur tradycyjnych poprzez tworzenie atrakcyjnych form upowszechniania przejawów kultur tradycyjnych oraz wiedzy na temat niematerialnego dziedzictwa kulinarnego;
- wymiana doświadczeń oraz prezentacja wyników badań dotyczących polskiej żywności w kontekście jej miejsca w dziedzictwie kulturowym w oparciu o wydarzenia związane z turystyką kulinarną w myśl idei od pola do stołu;
- prezentacja dobrych praktyk w wykorzystaniu turystyki kulinarnej do promocji polskiej żywności regionalnej i lokalnej oraz dziedzictwa kulturowego.
***
Wśród prelegentów i osób prowadzących warsztaty znajdą się czołowi eksperci i praktycy wdrażający dobre praktyki w działalności branżowej.
Konferencja jest wydarzeniem cyklicznym.
Poprzednie konferencje podejmowały następujące tematy:
- 2024r – Turystyka kulinarna na rzecz dziedzictwa kulturowego.
- 2023 r – Turystyka kulinarna na rzecz zrównoważonego rozwoju.
- 2021 r. – Turystyka kulinarna – tradycja i innowacyjność.
- 2020 r. – Edukacyjna rola turystyki kulinarnej w rozwoju regionalnym.
- 2019 r. – Międzykulturowa turystyka kulinarna pokoleń.
- 2018 r. – Kulinaria w kształtowaniu produktu turystycznego. Teoria i praktyka.
- 2017 r. – Kulinaria – wizytówka regionów turystycznych.
- 2016 r. – Miejsce żywności tradycyjnej w kulturze, turystyce i dietetyce.
Odbiorcy konferencji:
Wydarzenie jest skierowane do następujących grup odbiorców:
- przedstawiciele sektora turystycznego i samorządy lokalne;
- przedstawiciele regionalnych organizacji turystycznych, stowarzyszenia, biura podróży, organizatorzy i animatorzy wydarzeń turystycznych;
- producenci i dystrybutorzy żywności tradycyjnej;
- gestorzy bazy hotelarskiej, agroturystycznej i gastronomicznej;
- osoby zainteresowane rozwojem lokalnym, tworzeniem i wykorzystywaniem lokalnych marek turystycznych i kształtowaniem kanonu kuchni polskiej;
- przedstawiciele nauki, badacze, dydaktycy;
- nauczyciele szkół średnich, studenci, uczniowie branżowych szkół średnich.
I. Dzień 22.05.2025 – Aula A4
9.00 – 10.00 – Rejestracja uczestników
10.00 – Rozpoczęcie konferencji
– dr inż. Piotr Dominik
– dr hab. Krzysztof Celuch, prof. SGTiHVistula – JM. rektor SGTiHVistula
– Podziękowanie pani prof. dr hab. Elżbiecie Biernackiej
– Wystąpienie ministra Piotra Borysa, podsekretarza stanu w MSiT
10.00 – 11.00 – Blok wprowadzający
– p. dyrektor Izabela Stelmańska dyrektor Departamentu Kultury, Promocji i Turystyki, UM Mazowsza
– dr inż. Piotr Dominik nt.: 10 lat konferencji poświęconych turystyce kulinarnej. Od rekomendacji do strategii rozwoju turystyki kulinarnej w Polsce
Wykład wprowadzający:
dr hab. prof. UW Małgorzata Durydiwka, Uniwersytet Warszawski –
Regionalne czy globalne? Oblicza dziedzictwa kulinarnego w
kontekście turystyki
Wystąpienia towarzyszące:
- dr Magdalena Tomaszewska-Bolałek, Uniwersytet SWPS – Wpływ turystyki
kulinarnej na promocję polskiego dziedzictwa kulinarnego - dr hab. Karolina Buczkowska-Gołąbek, AWF Poznań – Pokolenia Alfy-Boomersi:
dla kogo podróże inspirowane polskim smakiem i dziedzictwem? - dr Olga Smoleńska, UMK Toruń – Przegląd (klasycznych i niekonwencjonalnych)
produktów i obiektów turystyki kulinarnej w Polsce - dr inż. Katarzyna Korzeń, Polski Klaster Enoturystyczny,
EnoPortal.pl – Enoturystyka w Polsce – stan aktualny i perspektywy rozwoju. - dr Mikołaj Niedek, NiKiDW, – Koła Gospodyń Wiejskich a dziedzictwo
kulinarne regionów.
12.00 – 12.30 – Przerwa kawowa
12.30 – 14.00 – Debata panelowa + dyskusja
Udział zapowiedzieli przedstawiciele resortów związanych z turystyka
kulinarną
Prowadzenie: dr Piotr Dominik
14.00 -15.00 – Na lunch zaprasza Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie
15.00 – 18.00 – Sesja referatowa I (10 minutowe wystąpienia)
Prowadzenie: dr hab. Prof. SGTiHVistula Teresa Skalska/ dr Piotr Kociszewski
- dr Dominik Borek, SGH w Warszawie, MSiT- Administracyjnoprawne podstawy
podstrategii turystyki kulinarnej w Polsce - Żaneta Zatorska-Zych, Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie – Promocja
regionalnych produktów kulinarnych – analiza działań podejmowanych przez samorzą- dy - dr Małgorzata Buttitta, Convivum Uczta – „Stare baby wiedzą, co w piekle warzą i
jedzą”. (Nie) smak herrstorii. - Grażyna Dereń, Dereniówka, Der.-Pol. – Turystyka kulinarna i produkty
regionalne, tradycyjne jako dodatkowe źródło dochodu w rozwoju gospodarstw
agroturystycznych w regionach i znakomita promocja regionu - dr inż. Joanna Nowicka, Akademia Silesiusa w Wałbrzychu – Rola lokalnych
ośrodków kultury w budowaniu dziedzictwa kulturowego na przykładzie Wałbrzycha - Marta Tumidalska-Pach -Turystyka kulinarna w Aglomeracji
Wałbrzyskiej – działania, rezultaty, wyzwania - Jan Babczyszyn, Liliana Kubiak – Instytut Skrzynki – Instytut Dokumentacji, Rozwoju
i Promocji Dziedzictwa Kulturowego i Kulinarnego Powiatu Poznańskiego-
„Skrzynki Pełne Smaków” – czy na festynie rodzinnym można nauczyć się czegoś o dziedzictwie
kulturowym i kulinarnym? - Małgorzata Mikulska-Wernerowicz, Krzysztof Lewandowski, Muzeum Okręgo- we w
Toruniu – Kultura toruńskiego piernika – niematerialne dziedzictwo Torunia - Ryszard Kruk, Lokalna Organizacja Turystyczna w Toruniu – Toruński Pierniko- wy Szlak
Kulinarny – promocja Torunia poprzez kulinaria - dr Izabela Chudzyńska, Politechnika Bydgoska – Smaki opowiedziane: konkur- sy
kulinarne jako żywe nośniki dziedzictwa kulturowego - Krzysztof Otoliński, Ekspert ds. promocji turystycznej – Marcepan królewiecki – Słodka pamiątka z Olsztyna. Od pomysłu do sukcesu turystycznego i biznesowego.
- Urszula Arter, Urząd Marszałkowski Województwa Podlaskiego – Podlaskie Centrum Produktu
Lokalnego – Podlaskie smakuje najlepiej – formuły wsparcia lokalnych producen- tów przez
Podlaskie Centrum Produktu Lokalnego - Tomasz Żółkiewicz, Magdalena Świderska , Lubuskie Centrum Produktu Regional- nego –
Projekt BASCIL – Wsparcie turystyki kulinarnej i lokalnych producentów żywności - Magdalena Świderska, Fundacja Natura Polska – Projekt Bascil, case study gospo- darstwo
Malinówka - Beata Izdebska, Fabryka Soli Ziołowej Vela Soll Sp.z.o.o – Edukacja młodego poko- lenia w
podróży. Budzenia przypraw i ziół w tradycyjnej i nowoczesnej kuchni - Magdalena Potulska, KPODR Minikowo – Specyfika tradycyjnych potraw dla regionu
Kociewie wraz z identyfikacją regionalną - Agnieszka Kuś, Patrzę i jem – Warszawa jako destynacja turystyki kulinarnej
- dr Piotr Tatara, Instytut Turystyki SGTiH Vistula, dr hab. Michał Roman, prof. SGGW,
SGGW, Anna Przyłuska-Kwiatkowska, Stołeczne Biuro Turystyki – Kierunki rozwoju turystyki
kulinarnej w Warszawie
***
[koniec I bloku wystąpień planowany na ok. 17.30]
****
19.00 – Inauguracja Wawrzynu Polskiej Turystyki Kulinarnej (sala Mała Czarna Kino Iluzjon) + kolacja integracyjna Stolica Cafe
(obowiązują zapisy, koszt 250zł)
Wystąpienie wprowadzające:
dr inż. Piotr Dominik – Wawrzyn Polskiej Turystyki Kulinarnej
Projekcja filmu „ Flisak” – reż. Ryszard Kruk
Dyskusja na temat filmu i wykorzystania kultury flisackiej w turystyce kulinarnej
***
II. Dzień 23.05.2025 – Aula A4
9:00 – 10:30 – Wydarzenia towarzyszące
Panel dyskusyjny i badanie potrzeb interesariuszy w zakresie przygotowywanej
Podstrategii Turystyki Kulinarnej. Zadanie publiczne realizowane jest w ramach
konkursu „Program wsparcia dla turystyki. Edycja 2025” Ministerstwa Sportu i
Turystyki. Panel i badanie realizowane przez Polskie Stowarzyszenie Turystyki
Kulinarnej oraz partnerów projektu.
10.30 – Rozpoczęcie II dnia konferencji
10.30 – 14.00 – Sesja referatowa II.
Prowadzenie: prof. dr hab. Ewa Czarniecka-Skubina/ dr Marlena Pielak
- prof. zw. Dr hab. Ewa Czarniecka-Skubina, SGGW, dr Marlena Pielak – Kuchnia jarska w polskiej tradycji i gastronomii
- Kuba Korczak, Kreatywna Incjatywa Kulinarna – Nowe, odpowiedzialne trendy w turystyce kulinarnej – bioróżnorodność, ekologia, biodynamika, gospodarka regeneratywna, permakultura
- dr Joanna Omieciuch, Uniwersytet w Siedlcach – Dwór w Mościbrodach a promocja polskiej żywności regionalnej i lokalnej oraz dziedzictwa kulturowego.
- dr inż. Katarzyna Kowalcze, Uniwersytet w Siedlcach – Uwarunkowania zdrowotne wybranych polskich kuchni regionalnych – smacznie, ale czy zdrowo?
- dr hab. prof. Anna Mazurek-Kusiak, Uniwersytet Przyrodniczy w Lublinie, Katedra Turystyki i Rekreacji – Upowszechnianie i promocja kuchni regionalnej w wybranych wioskach tematycznych Polski Wschodniej
- dr Agnieszka Boruta, SGGW w Warszawie i Stowarzyszenie Serowarów Farmerskich i
- Zagrodowych – Promocja serowarstwa farmerskiego i zagrodowego w wykonaniu Stowarzyszenia Serowarów Farmerskich i Zagrodowych.
- Tomasz Strubiński, Gospodarstwo Kaszubska Koza – Kaszubska koza o
turystyce kulinarnej – okiem praktyka - Dorota Minta, Uczelnia Korczaka –Inkluzja neuroróżnorodności w promocji
turystyki kulinarnej - Michał Anioł Bonarowski, Redaktor Bistro, Radio357 –Wydarzenia kulinarne w Polsce
okiem dziennikarza. Jak prezentować wydarzenia kulinarne w mediach, żeby
wszyscy chcieli w nich uczestniczyć? - Joanna Barchetto-Sojka, Kulinarne Biuro Podróży – Warming jako styl życia.
- dr hab. Igor Łylo – University of Kansas – Kuchnia w zamku w Łańcucie
(1861-1944). Stań badań i perspektywy dla rozwoju turystyki kulinarnej.
(online) - Ewelina Nycz, Politechnika Rzeszowska im. Ignacego Łukasiewicza – Media
społecznościowe jako narzędzie promocji dziedzictwa kulinarnego – analiza
obecności obiektów Szlaku Kulinarnego Podkarpackie Smaki (online) - Elżbieta Tomczyk-Miczka, Fundacja Eurointegracja – Garść refleksji wyjadacza turystyki
kulinarnej (online)
13.00 -14.00 – Na lunch zaprasza Dwór Mościbrody
14.00 – 17.00 – Warsztaty wg programu
- Aleksandra Chabiera
– Temat: Jak instytucje kultury mogą wykorzystywać w swojej działalności dziedzictwo kulinarne i tworzyć produkt turystyki kulinarnej (placówki kultury)
- Grażyna Dereń
– Temat: Od agroturystyki do turystyki kulinarnej – doświadczenia z praktyki własnej sala (rolnicy, producenci, LGD, ODR)
****
17.00 – Podsumowanie konferencji i zakończenie wydarzenia
****
Formy uczestnictwa
- Uczestnictwo pełne w dwóch dniach konferencji z możliwością wygłoszenia referatu po zatwierdzeniu tematu.
- Uczestnictwo w dwóch dniach konferencji bez wygłoszenia referatu.
- Autorstwo rozdziału w przygotowywanej, punktowanej, cyklicznej monografii pod red dr. inż. Piotra Dominika.
Udział w konferencji jest bezpłatny.
Płatne jest uczestnictwo w wydarzeniach towarzyszących:
- kolacja w dniu 22.05.25 – 250 zł,
- warsztaty tematyczne.
W celu zgłoszenia uczestnictwa należy wypełnić i przesłać do końca kwietnia Formularz zgłoszeniowy znajdujący się pod linkiem:
Patronat honorowy






Patronat merytoryczny


Patronat medialny








