Strona główna / Nauka i badania / Konferencje / Konferencja pt. „Turystyka kulinarna jako formuła promocji polskiej żywności i dziedzictwa kulturowego”

Konferencja pt. „Turystyka kulinarna jako formuła promocji polskiej żywności i dziedzictwa kulturowego”

Konferencja pt. „Turystyka kulinarna jako formuła promocji polskiej żywności i dziedzictwa kulturowego”

Start: 22.05

Koniec: 23.05

Szkoła Główna Turystyki i Hotelarstwa Vistula

Warszawa, ul. Stokłosy 3

Słowo od organizatorów:

Szkoła Główna Turystyki i Hotelarstwa Vistula wraz z partnerem wydarzenia ma przyjemność zaprosić już po raz kolejny na konferencję naukowo-branżową poświęconą turystyce kulinarnej.

Wydarzenie odbędzie się w dniach 22-23 maja 2025 r. i będzie przeprowadzone w formule stacjonarnej.

Cele konferencji:

Ideą tegorocznej konferencji jest prezentacja prac, wymiana poglądów oraz wspólna dyskusja nad kierunkami i perspektywami rozwoju turystyki kulinarnej.

Wśród celów szczegółowych konferencji są:

  • upowszechnianie i promocja kultury ludowej i tradycyjnej poprzez edukację regionalną w celu podnoszenia świadomości regionalnej oraz zachowania ciągłości tradycyjnej kultury;
  • popularyzacja unikalnych i żywych elementów kultur tradycyjnych poprzez tworzenie atrakcyjnych form upowszechniania przejawów kultur tradycyjnych oraz wiedzy na temat niematerialnego dziedzictwa kulinarnego;
  • wymiana doświadczeń oraz prezentacja wyników badań dotyczących polskiej żywności w kontekście jej miejsca w dziedzictwie kulturowym w oparciu o wydarzenia związane z turystyką kulinarną w myśl idei od pola do stołu;
  • prezentacja dobrych praktyk w wykorzystaniu turystyki kulinarnej do promocji polskiej żywności regionalnej i lokalnej oraz dziedzictwa kulturowego.

***

Wśród prelegentów i osób prowadzących warsztaty znajdą się czołowi eksperci i praktycy wdrażający dobre praktyki w działalności branżowej.

Konferencja jest wydarzeniem cyklicznym.

Poprzednie konferencje podejmowały następujące tematy:

  • 2024r – Turystyka kulinarna na rzecz dziedzictwa kulturowego.
  • 2023 r – Turystyka kulinarna na rzecz zrównoważonego rozwoju.
  • 2021 r. – Turystyka kulinarna – tradycja i innowacyjność.
  • 2020 r. – Edukacyjna rola turystyki kulinarnej w rozwoju regionalnym.
  • 2019 r. – Międzykulturowa turystyka kulinarna pokoleń.
  • 2018 r. – Kulinaria w kształtowaniu produktu turystycznego. Teoria i praktyka.
  • 2017 r. – Kulinaria – wizytówka regionów turystycznych.
  • 2016 r. – Miejsce żywności tradycyjnej w kulturze, turystyce i dietetyce.

Odbiorcy konferencji:

Wydarzenie jest skierowane do następujących grup odbiorców:

  • przedstawiciele sektora turystycznego i samorządy lokalne;
  • przedstawiciele regionalnych organizacji turystycznych, stowarzyszenia, biura podróży, organizatorzy i animatorzy wydarzeń turystycznych;
  • producenci i dystrybutorzy żywności tradycyjnej;
  • gestorzy bazy hotelarskiej, agroturystycznej i gastronomicznej;
  • osoby zainteresowane rozwojem lokalnym, tworzeniem i wykorzystywaniem lokalnych marek turystycznych i kształtowaniem kanonu kuchni polskiej;
  • przedstawiciele nauki, badacze, dydaktycy;
  • nauczyciele szkół średnich, studenci, uczniowie branżowych szkół średnich.

I. Dzień 22.05.2025 – Aula A4

9.00 – 10.00 – Rejestracja uczestników

10.00 – Rozpoczęcie konferencji

– dr inż. Piotr Dominik

– dr hab. Krzysztof Celuch, prof. SGTiHVistula – JM. rektor SGTiHVistula

– Podziękowanie pani prof. dr hab. Elżbiecie Biernackiej

– Wystąpienie ministra Piotra Borysa, podsekretarza stanu w MSiT

10.00 – 11.00 – Blok wprowadzający

– p. dyrektor Izabela Stelmańska dyrektor Departamentu Kultury,  Promocji i Turystyki, UM Mazowsza

– dr inż. Piotr Dominik nt.: 10 lat konferencji poświęconych turystyce kulinarnej. Od rekomendacji do strategii rozwoju turystyki kulinarnej w Polsce

Wykład wprowadzający:

dr hab. prof. UW Małgorzata Durydiwka, Uniwersytet Warszawski –

Regionalne czy globalne? Oblicza dziedzictwa kulinarnego w

kontekście turystyki

Wystąpienia towarzyszące:

  1. dr Magdalena Tomaszewska-Bolałek, Uniwersytet SWPS – Wpływ turystyki
    kulinarnej na promocję polskiego dziedzictwa kulinarnego
  2. dr hab. Karolina Buczkowska-Gołąbek, AWF Poznań – Pokolenia Alfy-Boomersi:
    dla kogo podróże inspirowane polskim smakiem i dziedzictwem?
  3. dr Olga Smoleńska, UMK Toruń – Przegląd (klasycznych i niekonwencjonalnych)
    produktów i obiektów turystyki kulinarnej w Polsce
  4. dr inż. Katarzyna Korzeń, Polski Klaster Enoturystyczny,
    EnoPortal.pl – Enoturystyka w Polsce – stan aktualny i perspektywy rozwoju.
  5. dr Mikołaj Niedek, NiKiDW, – Koła Gospodyń Wiejskich a dziedzictwo
    kulinarne regionów.

12.00 – 12.30 – Przerwa kawowa

12.30 – 14.00 – Debata panelowa + dyskusja

Udział zapowiedzieli przedstawiciele resortów związanych z turystyka

kulinarną

Prowadzenie: dr Piotr Dominik

14.00 -15.00 – Na lunch zaprasza Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie

15.00 – 18.00 –  Sesja referatowa I (10 minutowe wystąpienia)

Prowadzenie: dr hab. Prof. SGTiHVistula Teresa Skalska/ dr Piotr Kociszewski

  1. dr Dominik Borek, SGH w Warszawie, MSiT- Administracyjnoprawne podstawy
    podstrategii turystyki kulinarnej w Polsce
  2. Żaneta Zatorska-Zych, Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie – Promocja
    regionalnych produktów kulinarnych – analiza działań podejmowanych przez samorzą- dy
  3. dr Małgorzata Buttitta, Convivum Uczta – „Stare baby wiedzą, co w piekle warzą i
    jedzą”. (Nie) smak herrstorii.
  4. Grażyna Dereń, Dereniówka, Der.-Pol. – Turystyka kulinarna i produkty
    regionalne, tradycyjne jako dodatkowe źródło dochodu w rozwoju gospodarstw
    agroturystycznych w regionach i znakomita promocja regionu
  5. dr inż. Joanna Nowicka, Akademia Silesiusa w Wałbrzychu – Rola lokalnych
    ośrodków kultury w budowaniu dziedzictwa kulturowego na przykładzie Wałbrzycha
  6. Marta Tumidalska-Pach -Turystyka kulinarna w Aglomeracji
    Wałbrzyskiej – działania, rezultaty, wyzwania
  7. Jan Babczyszyn, Liliana Kubiak – Instytut Skrzynki – Instytut Dokumentacji, Rozwoju
    i Promocji Dziedzictwa Kulturowego i Kulinarnego Powiatu Poznańskiego-
    „Skrzynki Pełne Smaków” – czy na festynie rodzinnym można nauczyć się czegoś o dziedzictwie
    kulturowym i kulinarnym?
  8. Małgorzata Mikulska-Wernerowicz, Krzysztof Lewandowski, Muzeum Okręgo- we w
    Toruniu – Kultura toruńskiego piernika – niematerialne dziedzictwo Torunia
  9. Ryszard Kruk, Lokalna Organizacja Turystyczna w Toruniu – Toruński Pierniko- wy Szlak
    Kulinarny – promocja Torunia poprzez kulinaria
  10. dr Izabela Chudzyńska, Politechnika Bydgoska – Smaki opowiedziane: konkur- sy
    kulinarne jako żywe nośniki dziedzictwa kulturowego
  11. Krzysztof Otoliński, Ekspert ds. promocji turystycznej – Marcepan królewiecki – Słodka pamiątka z Olsztyna. Od pomysłu do sukcesu turystycznego i biznesowego.
  12. Urszula Arter, Urząd Marszałkowski Województwa Podlaskiego – Podlaskie Centrum Produktu
    Lokalnego – Podlaskie smakuje najlepiej – formuły wsparcia lokalnych producen- tów przez
    Podlaskie Centrum Produktu Lokalnego
  13. Tomasz Żółkiewicz, Magdalena Świderska , Lubuskie Centrum Produktu Regional- nego –
    Projekt BASCIL – Wsparcie turystyki kulinarnej i lokalnych producentów żywności
  14. Magdalena Świderska, Fundacja Natura Polska – Projekt Bascil, case study gospo- darstwo
    Malinówka
  15. Beata Izdebska, Fabryka Soli Ziołowej Vela Soll Sp.z.o.o – Edukacja młodego poko- lenia w
    podróży. Budzenia przypraw i ziół w tradycyjnej i nowoczesnej kuchni
  16. Magdalena Potulska, KPODR Minikowo – Specyfika tradycyjnych potraw dla regionu
    Kociewie wraz z identyfikacją regionalną
  17. Agnieszka Kuś, Patrzę i jem – Warszawa jako destynacja turystyki kulinarnej
  18. dr Piotr Tatara, Instytut Turystyki SGTiH Vistula, dr hab. Michał Roman, prof. SGGW,
    SGGW, Anna Przyłuska-Kwiatkowska, Stołeczne Biuro Turystyki – Kierunki rozwoju turystyki
    kulinarnej w Warszawie

***

[koniec I bloku wystąpień planowany na ok. 17.30]

****

19.00 – Inauguracja Wawrzynu Polskiej Turystyki Kulinarnej (sala Mała Czarna Kino Iluzjon) + kolacja integracyjna Stolica Cafe

(obowiązują zapisy, koszt 250zł)

Wystąpienie wprowadzające:

dr inż. Piotr Dominik – Wawrzyn Polskiej Turystyki Kulinarnej

Projekcja filmu „ Flisak” – reż. Ryszard Kruk

Dyskusja na temat filmu i wykorzystania kultury flisackiej w turystyce kulinarnej

***

II. Dzień 23.05.2025 – Aula A4

9:00 – 10:30 – Wydarzenia towarzyszące

Panel dyskusyjny i badanie potrzeb interesariuszy w zakresie przygotowywanej
Podstrategii Turystyki Kulinarnej. Zadanie publiczne realizowane jest w ramach
konkursu „Program wsparcia dla turystyki. Edycja 2025” Ministerstwa Sportu i
Turystyki. Panel i badanie realizowane przez Polskie Stowarzyszenie Turystyki
Kulinarnej oraz partnerów projektu.

10.30 – Rozpoczęcie II dnia konferencji

10.30 – 14.00 – Sesja referatowa II.

Prowadzenie: prof. dr hab. Ewa Czarniecka-Skubina/ dr Marlena Pielak

  1. prof. zw. Dr hab. Ewa Czarniecka-Skubina, SGGW, dr Marlena Pielak – Kuchnia jarska w polskiej tradycji i gastronomii
  2. Kuba Korczak, Kreatywna Incjatywa Kulinarna – Nowe, odpowiedzialne trendy w turystyce kulinarnej – bioróżnorodność, ekologia, biodynamika, gospodarka regeneratywna, permakultura
  3. dr Joanna Omieciuch, Uniwersytet w Siedlcach – Dwór w Mościbrodach a promocja polskiej żywności regionalnej i lokalnej oraz dziedzictwa kulturowego.
  4. dr inż. Katarzyna Kowalcze, Uniwersytet w Siedlcach – Uwarunkowania zdrowotne wybranych polskich kuchni regionalnych – smacznie, ale czy zdrowo?
  5. dr hab. prof. Anna Mazurek-Kusiak, Uniwersytet Przyrodniczy w Lublinie, Katedra Turystyki i Rekreacji – Upowszechnianie i promocja kuchni regionalnej w wybranych wioskach tematycznych Polski Wschodniej
  6. dr Agnieszka Boruta, SGGW w Warszawie i Stowarzyszenie Serowarów Farmerskich i
  7. Zagrodowych – Promocja serowarstwa farmerskiego i zagrodowego w wykonaniu Stowarzyszenia Serowarów Farmerskich i Zagrodowych.
  8. Tomasz Strubiński, Gospodarstwo Kaszubska Koza – Kaszubska koza o
    turystyce kulinarnej – okiem praktyka
  9. Dorota Minta, Uczelnia Korczaka –Inkluzja neuroróżnorodności w promocji
    turystyki kulinarnej
  10. Michał Anioł Bonarowski, Redaktor Bistro, Radio357 –Wydarzenia kulinarne w Polsce
    okiem dziennikarza. Jak prezentować wydarzenia kulinarne w mediach, żeby
    wszyscy chcieli w nich uczestniczyć?
  11. Joanna Barchetto-Sojka, Kulinarne Biuro Podróży – Warming jako styl życia.
  12. dr hab. Igor Łylo – University of Kansas – Kuchnia w zamku w Łańcucie
    (1861-1944). Stań badań i perspektywy dla rozwoju turystyki kulinarnej.
    (online)
  13. Ewelina Nycz, Politechnika Rzeszowska im. Ignacego Łukasiewicza – Media
    społecznościowe jako narzędzie promocji dziedzictwa kulinarnego – analiza
    obecności obiektów Szlaku Kulinarnego Podkarpackie Smaki (online)
  14. Elżbieta Tomczyk-Miczka, Fundacja Eurointegracja – Garść refleksji wyjadacza turystyki
    kulinarnej (online)

13.00 -14.00Na lunch zaprasza Dwór Mościbrody

14.00 – 17.00 – Warsztaty wg programu

  1. Aleksandra Chabiera

– Temat: Jak instytucje kultury mogą wykorzystywać w swojej działalności dziedzictwo kulinarne i tworzyć produkt turystyki kulinarnej (placówki kultury)

  • Grażyna Dereń

– Temat: Od agroturystyki do turystyki kulinarnej – doświadczenia z praktyki własnej sala (rolnicy, producenci, LGD, ODR)

****

17.00 – Podsumowanie konferencji i zakończenie wydarzenia

****

Partner Wydarzenia:

Logo Mścibrody Dwór
Logo Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie

Formy uczestnictwa

  • Uczestnictwo pełne w dwóch dniach konferencji z możliwością wygłoszenia referatu po zatwierdzeniu tematu.
  • Uczestnictwo w dwóch dniach konferencji bez wygłoszenia referatu.
  • Autorstwo rozdziału w przygotowywanej, punktowanej, cyklicznej monografii pod red dr. inż. Piotra Dominika.

Udział w konferencji jest bezpłatny.

Płatne jest uczestnictwo w wydarzeniach towarzyszących:

  • kolacja w dniu 22.05.25 – 250 zł,
  • warsztaty tematyczne.

W celu zgłoszenia uczestnictwa należy wypełnić i przesłać do końca kwietnia Formularz zgłoszeniowy znajdujący się pod linkiem:

Patronat honorowy

Patronat merytoryczny

Patronat medialny

Polska turystyka kulinarna zyska strategię. Wnioski z 10. Ogólnopolskiej Konferencji Turystyki Kulinarnej

Opracowanie strategii rozwoju turystyki kulinarnej w Polsce oraz sformułowanie rekomendacji dla rządu, samorządów i całej branży turystycznej – to główne efekty Ogólnopolskiej Konferencji Turystyki Kulinarnej, która już po raz dziesiąty odbyła się z inicjatywy Szkoły Głównej Turystyki i Hotelarstwa Vistula.

Eksperci o przyszłości turystyki kulinarnej

W Szkole Głównej Turystyki i Hotelarstwa Vistula w Warszawie, a także w kinie Iluzjon i Stolica Cafe spotkali się eksperci z całej Polski, przedstawiciele rządu, samorządów, instytucji kultury oraz organizacji branżowych, by rozmawiać o przyszłości turystyki kulinarnej – coraz ważniejszej gałęzi turystyki, promocji kultury i gospodarki żywnościowej. Kuchnia bowiem może być nie tylko magnesem przyciągającym turystów, ale również skutecznym narzędziem budowania wizerunku Polski jako kraju o bogatej, zróżnicowanej i autentycznej kulturze. Perspektywy rozwoju turystyki kulinarnej są bardzo obiecujące – rosnące zainteresowanie autentycznymi doświadczeniami, zdrowym stylem życia oraz lokalnymi produktami sprawia, że ten segment ma szansę stać się jednym z filarów krajowej oferty turystycznej.

Temat przewodni i program wydarzenia

Tematem przewodnim była Turystyka kulinarna jako formuła promocji polskiej żywności oraz dziedzictwa kulturowego. W ramach wydarzenia odbyły się sesje referatowe i debata z udziałem przedstawicieli Ministerstwa Sportu i Turystyki, Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi, Polskiej Organizacji Turystycznej, Forum Regionalnych Organizacji Turystycznych i Dyrektora Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie. W programie były też warsztaty tematyczne oraz udział w uroczystej inauguracji Konkursu Wawrzynu Polskiej Turystyki Kulinarnej, który stanowi ważny element promowania najlepszych praktyk i inicjatyw w tej dynamicznie rozwijającej się dziedzinie.

Strategia dla turystyki kulinarnej

W trakcie konferencji podkreślono potrzebę kontynuacji prac nad strategią rozwoju polskiej turystyki kulinarnej, koordynowanych przez Polskie Stowarzyszenie Turystyki Kulinarnej. Powstający dokument ma stać się praktycznym narzędziem wspierającym działania administracji publicznej, sektora HoReCa oraz organizacji turystycznych. Jego głównym celem jest wzmocnienie pozycji Polski na kulinarnej mapie Europy. Strategia ma również za zadanie uporządkowanie rozproszonych inicjatyw, wskazanie kluczowych obszarów inwestycji i promocji, a także stworzenie warunków do rozwoju innowacyjnych produktów turystycznych opartych na lokalnym dziedzictwie kulinarnym.

Rekomendacje i potrzeba współpracy

Podczas spotkania wyraźnie wybrzmiały kluczowe rekomendacje – konieczne jest zacieśnienie współpracy między sektorem turystycznym, samorządami, środowiskiem akademickim oraz organizacjami pozarządowymi. Eksperci podkreślali, że skuteczny rozwój turystyki kulinarnej wymaga podejścia systemowego, opartego na dialogu i wspólnym wypracowywaniu rozwiązań, które będą odpowiadać na potrzeby zarówno lokalnych społeczności, jak i odwiedzających. Turystyka kulinarna została przedstawiona jako interdyscyplinarne narzędzie, które integruje gospodarkę, edukację, dziedzictwo kulturowe i promocję międzynarodową. To znacznie więcej niż tylko oferta gastronomiczna – to sposób na opowiadanie historii regionów, wzmacnianie ich tożsamości i aktywizację lokalnych producentów. W kontekście globalnych trendów, takich jak rosnące zainteresowanie autentycznością, zrównoważonym rozwojem czy slow food, kulinarna oferta staje się jednym z najbardziej atrakcyjnych i przyszłościowych elementów promocji Polski na świecie. Zwrócono również uwagę na potencjał kulinarnej dyplomacji jako narzędzia budowania relacji międzynarodowych i wzmacniania pozytywnego wizerunku kraju poprzez kulturę stołu.

Lata rozwoju i współpracy

Tegoroczna konferencja była doskonałą okazją do podsumowania dotychczasowych edycji i refleksji nad osiągnięciami oraz wyzwaniami, jakie pojawiły się na przestrzeni ostatnich lat. Wydarzenie nie tylko systematycznie się rozwija, ale również skutecznie integruje środowisko ekspertów, praktyków i decydentów, tworząc przestrzeń do wymiany wiedzy, doświadczeń i dobrych praktyk. Dzięki regularnym spotkaniom i rosnącemu zaangażowaniu uczestników, budowane są trwałe relacje międzysektorowe, które procentują nowymi inicjatywami i projektami. Ważną rolę w tym procesie odgrywa Stała Rada Programowa, która wyznacza tematy przewodnie i kierunki rozwoju kolejnych edycji. Jej działania zapewniają ciągłość, profesjonalizm i merytoryczną spójność całego przedsięwzięcia, przyczyniając się do budowania silnej pozycji konferencji na mapie wydarzeń branżowych w kraju.

Partnerzy i patroni

Konferencja odbyła się pod patronatem honorowym:

  • Marszałka Województwa Mazowieckiego,
  • Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi
  • Prezydenta m.st. Warszawy
  •  Polskiej Organizacji Turystycznej
  • Ministerstwa Sportu i Turystyki
  • Narodowego Instytutu Kultury i Dziedzictwa Wsi

Partnerami wydarzenia byli: Samorząd Województwa Mazowieckiego, Polska Organizacja Turystyczna oraz Krajowy Ośrodek Doradztwa Rolniczego, a merytoryczne wsparcie zapewniły Polskie Stowarzyszenie Turystyki Kulinarnej i Polska Izba Produktu Regionalnego i Lokalnego.

Odwiedź nasz fanpage na FB: TUTAJ

Zobacz fotorelacje z wydarzenia:

Uczelnia realizuje projekty
współfinansowane ze środków Unii Europejskiej
Akademia Finansów i Biznesu Vistula

Akademia
Finansów i Biznesu Vistula

Zarządzanie i inżynieria produkcji Logistyka Administracja Zarządzanie i inżynieria produkcji Kryminologia i kryminalistyka Informatyka Pedagogika Prawo w biznesie Kryminologia Administracja Analityka biznesu i bezpieczeństwa Zarządzanie turystyką i hotelarstwem Turystyka i hotelarstwo Analityka biznesu i bezpieczeństwa online Psychologia w biznesie Psychologia w biznesie online Studia azjatyckie: Japonia, Korea, Wietnam Logistyka Logistyka online Ekonomia Filologia angielska online Filologia angielska Zarządzanie Informatyka online Informatyka Architektura Zarządzanie w filii zagranicznej Akademii Finansów i Biznesu Vistula w Bristolu Zarządzanie Polsko-brytyjski program studiów z podwójnym dyplomem AFiB Vistula i London South Bank University Full-Stack Data Science Grafika Zarządzanie Ekonomia online Executive MBA Dekarbonizacja i Zrównoważony Biznes Metodyka nauczania języków obcych Tłumaczenia specjalistyczne, język angielski Tester oprogramowania Administrowanie funduszami europejskimi Ekonomia Menedżer transportu drogowego Master Europei Komunikacja techniczna Metodyka nauczania języka polskiego jako obcego i jako drugiego Finanse i rachunkowość z akredytacją ACCA Zarządzanie – Seminarium Doktorskie Dziennikarstwo i komunikacja społeczna Audyt i kontrola wewnętrzna w administracji i gospodarce Finanse i rachunkowość z akredytacją ACCA online Finanse i rachunkowość z akredytacją ACCA Finanse i rachunkowość z akredytacją ACCA online Finanse i rachunkowość z akredytacją ACCA Grafika Stosunki międzynarodowe Informatyka Zarządzanie online Zarządzanie online Stosunki międzynarodowe Zarządzanie Polsko-brytyjski program studiów z podwójnym dyplomem AFiB Vistula i London South Bank University Filologia angielska +0

Ta strona internetowa wykorzystuje ciasteczka (cookies), by polepszyć Twój komfort korzystania z naszej strony. Aby nadal móc korzystać z tej strony, musisz wyrazić zgodę na nasze wykorzystanie tych plików. Sprawdź szczegóły.