Konferencja pt. „Turystyka kulinarna jako formuła promocji polskiej żywności i dziedzictwa kulturowego”

Start: 22.05
Koniec: 23.05
Szkoła Główna Turystyki i Hotelarstwa Vistula
Warszawa, ul. Stokłosy 3
Słowo od organizatorów:
Szkoła Główna Turystyki i Hotelarstwa Vistula wraz z partnerem wydarzenia ma przyjemność zaprosić już po raz kolejny na konferencję naukowo-branżową poświęconą turystyce kulinarnej.
Wydarzenie odbędzie się w dniach 22-23 maja 2025 r. i będzie przeprowadzone w formule stacjonarnej.
Cele konferencji:
Ideą tegorocznej konferencji jest prezentacja prac, wymiana poglądów oraz wspólna dyskusja nad kierunkami i perspektywami rozwoju turystyki kulinarnej.
Wśród celów szczegółowych konferencji są:
- upowszechnianie i promocja kultury ludowej i tradycyjnej poprzez edukację regionalną w celu podnoszenia świadomości regionalnej oraz zachowania ciągłości tradycyjnej kultury;
- popularyzacja unikalnych i żywych elementów kultur tradycyjnych poprzez tworzenie atrakcyjnych form upowszechniania przejawów kultur tradycyjnych oraz wiedzy na temat niematerialnego dziedzictwa kulinarnego;
- wymiana doświadczeń oraz prezentacja wyników badań dotyczących polskiej żywności w kontekście jej miejsca w dziedzictwie kulturowym w oparciu o wydarzenia związane z turystyką kulinarną w myśl idei od pola do stołu;
- prezentacja dobrych praktyk w wykorzystaniu turystyki kulinarnej do promocji polskiej żywności regionalnej i lokalnej oraz dziedzictwa kulturowego.
***
Wśród prelegentów i osób prowadzących warsztaty znajdą się czołowi eksperci i praktycy wdrażający dobre praktyki w działalności branżowej.
Konferencja jest wydarzeniem cyklicznym.
Poprzednie konferencje podejmowały następujące tematy:
- 2024r – Turystyka kulinarna na rzecz dziedzictwa kulturowego.
- 2023 r – Turystyka kulinarna na rzecz zrównoważonego rozwoju.
- 2021 r. – Turystyka kulinarna – tradycja i innowacyjność.
- 2020 r. – Edukacyjna rola turystyki kulinarnej w rozwoju regionalnym.
- 2019 r. – Międzykulturowa turystyka kulinarna pokoleń.
- 2018 r. – Kulinaria w kształtowaniu produktu turystycznego. Teoria i praktyka.
- 2017 r. – Kulinaria – wizytówka regionów turystycznych.
- 2016 r. – Miejsce żywności tradycyjnej w kulturze, turystyce i dietetyce.
Odbiorcy konferencji:
Wydarzenie jest skierowane do następujących grup odbiorców:
- przedstawiciele sektora turystycznego i samorządy lokalne;
- przedstawiciele regionalnych organizacji turystycznych, stowarzyszenia, biura podróży, organizatorzy i animatorzy wydarzeń turystycznych;
- producenci i dystrybutorzy żywności tradycyjnej;
- gestorzy bazy hotelarskiej, agroturystycznej i gastronomicznej;
- osoby zainteresowane rozwojem lokalnym, tworzeniem i wykorzystywaniem lokalnych marek turystycznych i kształtowaniem kanonu kuchni polskiej;
- przedstawiciele nauki, badacze, dydaktycy;
- nauczyciele szkół średnich, studenci, uczniowie branżowych szkół średnich.
I. Dzień 22.05.2025
9.00 – 10.00 – rejestracja uczestników
10.00 – rozpoczęcie konferencji
– dr inż. Piotr Dominik
– dr hab. Krzysztof Celuch, prof. SGTiHVistula – JM. Rektor SGTiHVistula
– Podziękowanie pani prof. dr hab. Elżbiecie Biernackiej
10.00 – 11.00 – Blok wprowadzający
– p. dyrektor Izabela Stelmańska dyrektor Departamentu Kultury, Promocji i Turystyki, UM Mazowsza
– dr inż. Piotr Dominik -10 lat konferencji poświęconych turystyce kulinarnej. Od rekomendacji do strategii rozwoju turystyki kulinarnej w Polsce
Wykład wprowadzający:
dr hab. prof. UW Małgorzata Durydiwka, Uniwersytet Warszawski –
Regionalne czy globalne? Oblicza dziedzictwa kulinarnego w
kontekście turystyki
Wystąpienia towarzyszące:
- dr Magdalena Tomaszewska-Bolałek, Uniwersytet SWPS – Wpływ turystyki kulinarnej na promocję polskiego dziedzictwa kulinarnego
- dr hab. Karolina Buczkowska-Gołąbek, AWF, Poznań – Pokolenia Alfy-Boomersi: dla kogo podróże inspirowane polskim smakiem i dziedzictwem?
- dr Olga Smoleńska, UMK Toruń – Przegląd (klasycznych i niekonwencjonalnych) produktów i obiektów turystyki kulinarnej w Polsce
- dr inż. Katarzyna Korzeń, Polski Klaster Enoturystyczny, EnoPortal.pl – Enoturystyka w Polsce – stan aktualny i perspektywy rozwoju.
- dr Mikołaj Niedek, NiKiDW, – Koła Gospodyń Wiejskich a dziedzictwo kulinarne regionów.
12.00 – 12.30 – Przerwa kawowa
12.30-14.00 – Debata panelowa + dyskusja
Udział zapowiedzieli przedstawiciele resortów związanych z turystyka
kulinarną
Prowadzenie: dr Piotr Dominik/dr hab. Karolina Buczkowska-Gołąbek
14.00-15.00 – Na lunch zaprasza Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie
15.00 – 18.00 –Sesja referatowa I (10 minutowe wystąpienia)
Prowadzenie: dr hab. Prof. SGTiHVistula Teresa Skalska/ dr Piotr Kociszewski
- Żaneta Zatorska-Zych, Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie – Promocja regionalnych produktów kulinarnych – analiza działań podejmowanych przez samorządy
- dr Małgorzata Buttitta, Convivum Uczta – „Stare baby wiedzą, co w piekle warzą i jedzą”. Z P(p)olką w kuchni od Rzepichy po KGW.
- Grażyna Dereń – „Turystyka kulinarna i produkty regionalne, tradycyjne jako dodatkowe źródło dochodu w rozwoju gospodarstw agroturystycznych w regionach i znakomita promocja regionu”
- dr inż. Joanna Nowicka, Akademia Silesiusa w Wałbrzychu – Rola lokalnych ośrodków kultury w budowaniu dziedzictwa kulturowego na przykładzie Wałbrzycha
- Marta Tumidalska-Pach -Turystyka kulinarna w Aglomeracji Wałbrzyskiej – działania, rezultaty, wyzwania
- Jan Babczyszyn, Liliana Kubiak – Instytut Skrzynki – Instytut Dokumentacji, Rozwoju i Promocji Dziedzictwa Kulturowego i Kulinarnego Powiatu Poznańskiego- „Skrzynki Pełne Smaków” – czy na festynie rodzinnym można nauczyć się czegoś o dziedzictwie kulturowym i kulinarnym?
- Małgorzata Mikulska-Wernerowicz, Krzysztof Lewandowski, Muzeum Okręgowe w Toruniu – Kultura toruńskiego piernika – niematerialne dziedzictwo Torunia
- Ryszard Kruk, Lokalna Organizacja Turystyczna w Toruniu – Toruński Piernikowy Szlak Kulinarny – promocja Torunia poprzez kulinaria
- Krzysztof Otoliński, Eskpert ds promocji turystycznej – Marcepan królewiecki – Słodka pamiątka z Olsztyna. Od pomysłu do sukcesu turystycznego i biznesowego.
- Urszula Arter, Urząd Marszałkowski Województwa Podlaskiego – Podlaskie Centrum Produktu Lokalnego – Podlaskie smakuje najlepiej – formuły wsparcia lokalnych producentów przez Podlaskie Centrum Produktu Lokalnego
- Tomasz Żółkiewicz, Magdalena Świderska , Lubuskie Centrum Produktu Regionalnego – Projekt BASCIL – Wsparcie Turystyki Kulinarnej i Lokalnych Producentów Żywności
- Magdalena Świderska, Fundacja Natura Polska – Projekt Bascil – case study gospodarstwo Malinówka
- Beata Izdebska, Fabryka Soli Ziołowej Vela Soll Sp.z.o.o – Edukacja młodego pokolenia w podróży. Budzenia przypraw i ziół w tradycyjnej i nowoczesnej kuchni
- Magdalena Potulska, KPÒDR Minikowo – Specyfika tradycyjnych potraw dla regionu Kociewie wraz z identyfikacją regionalną
- Agnieszka Kuś, Patrzę i jem – Warszawa jako destynacja turystyki kulinarnej
- dr Piotr Tatara, Instytut Turystyki SGTiH Vistula, dr hab. Michał Roman, prof. SGGW, Katedra Turystyki, Komunikowania Społecznego i Doradztwa SGGW, Anna Przyłuska-Kwiatkowska , Dział Promocji Turystyki Stołecznego Biura Turystyki – Kierunki rozwoju turystyki kulinarnej w Warszawie
***
[koniec I bloku wystąpień planowany na ok. 17.30]
****
19.00 – Inauguracja Wawrzynu Polskiej Turystyki Kulinarnej (sala Mała Czarna Kino Iluzjon)+ kolacja integracyjna Stolica Cafe
(obowiązują zapisy, koszt 250zł)
Wystąpienie wprowadzające:
dr inż. Piotr Dominik – Wawrzyn Polskiej Turystyki Kulinarnej
Projekcja filmu „ Flisak” – reż. Ryszard Kruk
Dyskusja na temat filmu i wykorzystania kultury flisackiej w turystyce kulinarnej
***
II. Dzień 23.05.2025
Wydarzenie towarzyszące
- – Debata na temat strategii polskiej turystyki kulinarnej)
10.30 – Rozpoczęcie II dnia konferencji
10.30 – 14.00 – Sesja referatowa II.
Prowadzenie: prof. dr hab. Ewa Czarniecka- Skubina/ dr Marlena Pielak
- prof. zw. Dr hab. Ewa Czarniecka-Skubina, SGGW, dr Marlena Pielak – Kuchnia jarska w polskiej tradycji i gastronomii
- Kuba Korczak, Kreatywna Incjatywa Kulinarna – Nowe, odpowiedzialne trendy w turystyce kulinarnej – bioróżnorodność, ekologia, biodynamika, gospodarka regeneratywna, permakultura
- dr Joanna Omieciuch, Uniwersytet w Siedlcach – Dwór w Mościbrodach a promocja polskiej żywności regionalnej i lokalnej oraz dziedzictwa kulturowego.
- dr inż. Katarzyna Kowalcze, Uniwersytet w Siedlcach – Uwarunkowania zdrowotne wybranych polskich kuchni regionalnych – smacznie, ale czy zdrowo?
- dr hab. prof. Anna Mazurek-Kusiak, Uniwersytet Przyrodniczy w Lublinie, Katedra Turystyki i Rekreacji – Upowszechnianie i promocja kuchni regionalnej w wybranych wioskach tematycznych Polski Wschodniej
- dr Agnieszka Boruta, SGGW w Warszawie i Stowarzyszenie Serowarów Farmerskich i Zagrodowych – Promocja serowarstwa farmerskiego i zagrodowego w wykonaniu Stowarzyszenia Serowarów Farmerskich i Zagrodowych.
- Dorota Minta, Uczelnia Korczaka –Inkluzja neuroróżnorodności w promocji turystyki kulinarnej
- Michał Anioł Bondarowski, Redaktor Bistro, Radio357 –Wydarzenia kulinarne w Polsce okiem dziennikarza. Jak prezentować wydarzenia kulinarne w mediach, żeby wszyscy chcieli w nich uczestniczyć?
- dr inż. Jadwiga Glica, Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie – Plince – ziemniaczany specjał warmińsko-mazurskiej kuchni
- Joanna Barchetto-Sojka, Kulinarne Biuro Podróży – Warming jako styl życia.
- dr hab. Igor Łylo – University of Kansas – Kuchnia w zamku w Łańcucie (1861-1944). Stań badań i perspektywy dla rozwoju turystyki kulinarnej. (online)
- Ewelina Nycz, Politechnika Rzeszowska im. Ignacego Łukasiewicza – Media społecznościowe jako narzędzie promocji dziedzictwa kulinarnego – analiza obecności obiektów Szlaku Kulinarnego Podkarpackie Smaki (online)
- Elżbieta Tomczyk-Miczka – (online)
13.00-14.00 – Na lunch zaprasza Dwór Mościbrody
14.00 – 17.00 – Warsztaty wg programu
- Aleksandra Chabiera – Temat: Jak instytucje kultury mogą wykorzystywać w swojej działalności dziedzictwo kulinarne i tworzyć produkt turystyki kulinarnej (placówki kultury) sala:
- Grażyna Dereń – Temat: Od agroturystyki do turystyki kulinarnej – doświadczenia z praktyki własnej sala (rolnicy, producenci, LGD, ODR):
****
16.30 – Podsumowanie konferencji i zakończenie wydarzenia
****
Formy uczestnictwa
- Uczestnictwo pełne w dwóch dniach konferencji z możliwością wygłoszenia referatu po zatwierdzeniu tematu.
- Uczestnictwo w dwóch dniach konferencji bez wygłoszenia referatu.
- Autorstwo rozdziału w przygotowywanej, punktowanej, cyklicznej monografii pod red dr. inż. Piotra Dominika.
Udział w konferencji jest bezpłatny.
Płatne jest uczestnictwo w wydarzeniach towarzyszących:
- kolacja w dniu 22.05.25 – 250 zł,
- warsztaty tematyczne.
W celu zgłoszenia uczestnictwa należy wypełnić i przesłać do końca kwietnia Formularz zgłoszeniowy znajdujący się pod linkiem:
Patronat honorowy






Patronat merytoryczny


Patronat medialny









współfinansowane ze środków Unii Europejskiej



Akademia Finansów i Biznesu Vistula
Akademia im. Aleksandra Gieysztora w Pułtusku