Strona główna / Nauka i badania / Konferencje / Konferencja pt. „Turystyka kulinarna jako formuła promocji polskiej żywności i dziedzictwa kulturowego”

Konferencja pt. „Turystyka kulinarna jako formuła promocji polskiej żywności i dziedzictwa kulturowego”

Konferencja pt. „Turystyka kulinarna jako formuła promocji polskiej żywności i dziedzictwa kulturowego”

Start: 22.05

Koniec: 23.05

Szkoła Główna Turystyki i Hotelarstwa Vistula

Warszawa, ul. Stokłosy 3

Słowo od organizatorów:

Szkoła Główna Turystyki i Hotelarstwa Vistula wraz z partnerem wydarzenia ma przyjemność zaprosić już po raz kolejny na konferencję naukowo-branżową poświęconą turystyce kulinarnej.

Wydarzenie odbędzie się w dniach 22-23 maja 2025 r. i będzie przeprowadzone w formule stacjonarnej.

Cele konferencji:

Ideą tegorocznej konferencji jest prezentacja prac, wymiana poglądów oraz wspólna dyskusja nad kierunkami i perspektywami rozwoju turystyki kulinarnej.

Wśród celów szczegółowych konferencji są:

  • upowszechnianie i promocja kultury ludowej i tradycyjnej poprzez edukację regionalną w celu podnoszenia świadomości regionalnej oraz zachowania ciągłości tradycyjnej kultury;
  • popularyzacja unikalnych i żywych elementów kultur tradycyjnych poprzez tworzenie atrakcyjnych form upowszechniania przejawów kultur tradycyjnych oraz wiedzy na temat niematerialnego dziedzictwa kulinarnego;
  • wymiana doświadczeń oraz prezentacja wyników badań dotyczących polskiej żywności w kontekście jej miejsca w dziedzictwie kulturowym w oparciu o wydarzenia związane z turystyką kulinarną w myśl idei od pola do stołu;
  • prezentacja dobrych praktyk w wykorzystaniu turystyki kulinarnej do promocji polskiej żywności regionalnej i lokalnej oraz dziedzictwa kulturowego.

***

Wśród prelegentów i osób prowadzących warsztaty znajdą się czołowi eksperci i praktycy wdrażający dobre praktyki w działalności branżowej.

Konferencja jest wydarzeniem cyklicznym.

Poprzednie konferencje podejmowały następujące tematy:

  • 2024r – Turystyka kulinarna na rzecz dziedzictwa kulturowego.
  • 2023 r – Turystyka kulinarna na rzecz zrównoważonego rozwoju.
  • 2021 r. – Turystyka kulinarna – tradycja i innowacyjność.
  • 2020 r. – Edukacyjna rola turystyki kulinarnej w rozwoju regionalnym.
  • 2019 r. – Międzykulturowa turystyka kulinarna pokoleń.
  • 2018 r. – Kulinaria w kształtowaniu produktu turystycznego. Teoria i praktyka.
  • 2017 r. – Kulinaria – wizytówka regionów turystycznych.
  • 2016 r. – Miejsce żywności tradycyjnej w kulturze, turystyce i dietetyce.

Odbiorcy konferencji:

Wydarzenie jest skierowane do następujących grup odbiorców:

  • przedstawiciele sektora turystycznego i samorządy lokalne;
  • przedstawiciele regionalnych organizacji turystycznych, stowarzyszenia, biura podróży, organizatorzy i animatorzy wydarzeń turystycznych;
  • producenci i dystrybutorzy żywności tradycyjnej;
  • gestorzy bazy hotelarskiej, agroturystycznej i gastronomicznej;
  • osoby zainteresowane rozwojem lokalnym, tworzeniem i wykorzystywaniem lokalnych marek turystycznych i kształtowaniem kanonu kuchni polskiej;
  • przedstawiciele nauki, badacze, dydaktycy;
  • nauczyciele szkół średnich, studenci, uczniowie branżowych szkół średnich.

I. Dzień 22.05.2025

9.00 – 10.00 – rejestracja uczestników

10.00 – rozpoczęcie konferencji

– dr inż. Piotr Dominik

– dr hab. Krzysztof Celuch, prof. SGTiHVistula – JM. Rektor SGTiHVistula

– Podziękowanie pani prof. dr hab. Elżbiecie Biernackiej

10.00 – 11.00 – Blok wprowadzający

– p. dyrektor Izabela Stelmańska dyrektor Departamentu Kultury,  Promocji i Turystyki, UM Mazowsza

– dr inż. Piotr Dominik -10 lat konferencji poświęconych turystyce kulinarnej. Od rekomendacji do strategii rozwoju turystyki kulinarnej w Polsce

Wykład wprowadzający:

dr hab. prof. UW Małgorzata Durydiwka, Uniwersytet Warszawski –

Regionalne czy globalne? Oblicza dziedzictwa kulinarnego w

kontekście turystyki

Wystąpienia towarzyszące:

  1. dr Magdalena Tomaszewska-Bolałek, Uniwersytet SWPS – Wpływ turystyki kulinarnej na promocję polskiego dziedzictwa kulinarnego
  2. dr hab. Karolina Buczkowska-Gołąbek, AWF, Poznań – Pokolenia Alfy-Boomersi: dla kogo podróże inspirowane polskim smakiem i dziedzictwem?
  3. dr Olga Smoleńska, UMK Toruń – Przegląd (klasycznych i niekonwencjonalnych) produktów i obiektów turystyki kulinarnej w Polsce
  4. dr inż. Katarzyna Korzeń, Polski Klaster Enoturystyczny, EnoPortal.pl – Enoturystyka w Polsce – stan aktualny i perspektywy rozwoju.
  5. dr Mikołaj Niedek, NiKiDW, – Koła Gospodyń Wiejskich a dziedzictwo kulinarne regionów.

12.00 – 12.30 – Przerwa kawowa

12.30-14.00 – Debata panelowa + dyskusja

Udział zapowiedzieli przedstawiciele resortów związanych z turystyka

kulinarną

Prowadzenie: dr Piotr Dominik/dr hab. Karolina Buczkowska-Gołąbek

14.00-15.00 – Na lunch zaprasza Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie

15.00 – 18.00 –Sesja referatowa I (10 minutowe wystąpienia)

Prowadzenie: dr hab. Prof. SGTiHVistula Teresa Skalska/ dr Piotr Kociszewski

  1. Żaneta Zatorska-Zych, Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie – Promocja regionalnych produktów kulinarnych – analiza działań podejmowanych przez samorządy
  2. dr Małgorzata Buttitta, Convivum Uczta – „Stare baby wiedzą, co w piekle warzą i jedzą”. Z P(p)olką w kuchni od Rzepichy po KGW.
  3. Grażyna Dereń – „Turystyka kulinarna i produkty regionalne, tradycyjne jako dodatkowe źródło dochodu w rozwoju gospodarstw agroturystycznych w regionach i znakomita promocja regionu”
  4. dr inż. Joanna Nowicka, Akademia Silesiusa w Wałbrzychu – Rola lokalnych ośrodków kultury w budowaniu dziedzictwa kulturowego na przykładzie Wałbrzycha
  5. Marta Tumidalska-Pach -Turystyka kulinarna w Aglomeracji Wałbrzyskiej – działania, rezultaty, wyzwania
  6. Jan Babczyszyn, Liliana Kubiak – Instytut Skrzynki – Instytut Dokumentacji, Rozwoju i Promocji Dziedzictwa Kulturowego i Kulinarnego Powiatu Poznańskiego- „Skrzynki Pełne Smaków” – czy na festynie rodzinnym można nauczyć się czegoś o dziedzictwie kulturowym i kulinarnym?
  7. Małgorzata Mikulska-Wernerowicz, Krzysztof Lewandowski, Muzeum Okręgowe w Toruniu – Kultura toruńskiego piernika – niematerialne dziedzictwo Torunia
  8. Ryszard Kruk, Lokalna Organizacja Turystyczna w Toruniu – Toruński Piernikowy Szlak Kulinarny – promocja Torunia poprzez kulinaria
  9. Krzysztof Otoliński, Eskpert ds promocji turystycznej – Marcepan królewiecki – Słodka pamiątka z Olsztyna. Od pomysłu do sukcesu turystycznego i biznesowego.
  10. Urszula Arter, Urząd Marszałkowski Województwa Podlaskiego – Podlaskie Centrum Produktu Lokalnego – Podlaskie smakuje najlepiej – formuły wsparcia lokalnych producentów przez Podlaskie Centrum Produktu Lokalnego 
  11. Tomasz Żółkiewicz, Magdalena Świderska , Lubuskie Centrum Produktu Regionalnego – Projekt BASCIL – Wsparcie Turystyki Kulinarnej i Lokalnych Producentów Żywności
  12. Magdalena Świderska, Fundacja Natura Polska – Projekt Bascil – case study gospodarstwo Malinówka
  13. Beata Izdebska, Fabryka Soli Ziołowej Vela Soll Sp.z.o.o – Edukacja młodego pokolenia w podróży. Budzenia przypraw i ziół w tradycyjnej i nowoczesnej kuchni
  14. Magdalena Potulska, KPÒDR Minikowo – Specyfika tradycyjnych potraw dla regionu Kociewie wraz z identyfikacją regionalną
  15. Agnieszka Kuś, Patrzę i jem – Warszawa jako destynacja turystyki kulinarnej
  16. dr Piotr Tatara, Instytut Turystyki SGTiH Vistula, dr hab. Michał Roman, prof. SGGW, Katedra Turystyki, Komunikowania Społecznego i Doradztwa SGGW, Anna Przyłuska-Kwiatkowska , Dział Promocji Turystyki Stołecznego Biura Turystyki – Kierunki rozwoju turystyki kulinarnej w Warszawie

***

[koniec I bloku wystąpień planowany na ok. 17.30]

****

19.00 – Inauguracja Wawrzynu Polskiej Turystyki Kulinarnej (sala Mała Czarna Kino Iluzjon)+ kolacja integracyjna Stolica Cafe

(obowiązują zapisy, koszt 250zł)

Wystąpienie wprowadzające:

dr inż. Piotr Dominik – Wawrzyn Polskiej Turystyki Kulinarnej

Projekcja filmu „ Flisak” – reż. Ryszard Kruk

Dyskusja na temat filmu i wykorzystania kultury flisackiej w turystyce kulinarnej

***

II. Dzień 23.05.2025

Wydarzenie towarzyszące

  • – Debata na temat strategii polskiej turystyki kulinarnej)

10.30 – Rozpoczęcie II dnia konferencji

10.30 – 14.00 – Sesja referatowa II.

Prowadzenie: prof. dr hab. Ewa Czarniecka- Skubina/ dr Marlena Pielak

  1. prof. zw. Dr hab. Ewa Czarniecka-Skubina, SGGW, dr Marlena Pielak – Kuchnia jarska w polskiej tradycji i gastronomii
  2. Kuba Korczak, Kreatywna Incjatywa Kulinarna – Nowe, odpowiedzialne trendy w turystyce kulinarnej – bioróżnorodność, ekologia, biodynamika, gospodarka regeneratywna, permakultura
  3. dr Joanna Omieciuch, Uniwersytet w Siedlcach – Dwór w Mościbrodach a promocja polskiej żywności regionalnej i lokalnej oraz dziedzictwa kulturowego.
  4. dr inż. Katarzyna Kowalcze, Uniwersytet w Siedlcach – Uwarunkowania zdrowotne wybranych polskich kuchni regionalnych – smacznie, ale czy zdrowo?
  5. dr hab. prof. Anna Mazurek-Kusiak, Uniwersytet Przyrodniczy w Lublinie, Katedra Turystyki i Rekreacji – Upowszechnianie i promocja kuchni regionalnej w wybranych wioskach tematycznych Polski Wschodniej
  6. dr Agnieszka Boruta, SGGW w Warszawie i Stowarzyszenie Serowarów Farmerskich i Zagrodowych – Promocja serowarstwa farmerskiego i zagrodowego w wykonaniu Stowarzyszenia Serowarów Farmerskich i Zagrodowych.
  7. Dorota Minta, Uczelnia Korczaka –Inkluzja  neuroróżnorodności w promocji turystyki kulinarnej
  8. Michał Anioł Bondarowski, Redaktor Bistro, Radio357 –Wydarzenia kulinarne w Polsce okiem dziennikarza. Jak prezentować wydarzenia kulinarne w mediach, żeby wszyscy chcieli w nich uczestniczyć?
  9. dr inż. Jadwiga Glica, Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie – Plince – ziemniaczany specjał warmińsko-mazurskiej kuchni
  10. Joanna Barchetto-Sojka, Kulinarne Biuro Podróży – Warming jako styl życia.
  11. dr hab. Igor Łylo – University of Kansas – Kuchnia w zamku w Łańcucie (1861-1944). Stań badań i perspektywy dla rozwoju turystyki kulinarnej. (online)
  12. Ewelina Nycz, Politechnika Rzeszowska im. Ignacego Łukasiewicza – Media społecznościowe jako narzędzie promocji dziedzictwa kulinarnego – analiza obecności obiektów Szlaku Kulinarnego Podkarpackie Smaki (online)
  13.  Elżbieta Tomczyk-Miczka – (online)

13.00-14.00Na lunch zaprasza Dwór Mościbrody

14.00 – 17.00 – Warsztaty wg programu

  1. Aleksandra Chabiera – Temat: Jak instytucje kultury mogą wykorzystywać w swojej działalności dziedzictwo kulinarne i tworzyć produkt turystyki kulinarnej (placówki kultury) sala:
  • Grażyna Dereń – Temat: Od agroturystyki do turystyki kulinarnej – doświadczenia z praktyki własnej sala (rolnicy, producenci, LGD, ODR):

****

16.30 – Podsumowanie konferencji i zakończenie wydarzenia

****

Partner Wydarzenia:

Logo Mścibrody Dwór
Logo Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie

Formy uczestnictwa

  • Uczestnictwo pełne w dwóch dniach konferencji z możliwością wygłoszenia referatu po zatwierdzeniu tematu.
  • Uczestnictwo w dwóch dniach konferencji bez wygłoszenia referatu.
  • Autorstwo rozdziału w przygotowywanej, punktowanej, cyklicznej monografii pod red dr. inż. Piotra Dominika.

Udział w konferencji jest bezpłatny.

Płatne jest uczestnictwo w wydarzeniach towarzyszących:

  • kolacja w dniu 22.05.25 – 250 zł,
  • warsztaty tematyczne.

W celu zgłoszenia uczestnictwa należy wypełnić i przesłać do końca kwietnia Formularz zgłoszeniowy znajdujący się pod linkiem:

Patronat honorowy

Patronat merytoryczny

Patronat medialny

Uczelnia realizuje projekty
współfinansowane ze środków Unii Europejskiej
Akademia Finansów i Biznesu Vistula

Akademia Finansów i Biznesu Vistula

Analityka biznesu i bezpieczeństwa Analityka biznesu i bezpieczeństwa online Konsultant Językowy w Biznesie Psychologia w biznesie Psychologia w biznesie online Studia azjatyckie: Japonia, Korea, Wietnam Logistyka Logistyka online Ekonomia Filologia angielska online Filologia angielska Zarządzanie Informatyka online Informatyka Architektura Zarządzanie w filii zagranicznej Akademii Finansów i Biznesu Vistula w Bristolu Zarządzanie Polsko-brytyjski program studiów z podwójnym dyplomem AFiB Vistula i London South Bank University Full-Stack Data Science Grafika Zarządzanie Ekonomia online Executive MBA Dekarbonizacja i Zrównoważony Biznes MBA – Dyplomacja Metodyka nauczania języków obcych Tłumaczenia specjalistyczne, język angielski Tester oprogramowania Administrowanie funduszami europejskimi Ekonomia Menedżer transportu drogowego Master Europei Komunikacja techniczna Metodyka nauczania języka polskiego jako obcego i jako drugiego Finanse i rachunkowość z akredytacją ACCA Zarządzanie – Seminarium Doktorskie Dziennikarstwo i komunikacja społeczna Audyt i kontrola wewnętrzna w administracji i gospodarce Finanse i rachunkowość z akredytacją ACCA online Finanse i rachunkowość z akredytacją ACCA Finanse i rachunkowość z akredytacją ACCA online Finanse i rachunkowość z akredytacją ACCA Grafika Stosunki międzynarodowe Informatyka Zarządzanie online Zarządzanie online Stosunki międzynarodowe Zarządzanie Polsko-brytyjski program studiów z podwójnym dyplomem AFiB Vistula i London South Bank University Filologia angielska +44
Szkoła Główna Turystyki i Hotelarstwa Vistula

Szkoła Główna Turystyki i Hotelarstwa Vistula

Ta strona internetowa wykorzystuje ciasteczka (cookies), by polepszyć Twój komfort korzystania z naszej strony. Aby nadal móc korzystać z tej strony, musisz wyrazić zgodę na nasze wykorzystanie tych plików. Sprawdź szczegóły.